کد خبر : 129279
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آگوست 2022 - 9:53

چرا نصف بیشتر کنکوری‌های مجاز ، انتخاب رشته نمی‌کنند ؟

چرا نصف بیشتر کنکوری‌های مجاز ، انتخاب رشته نمی‌کنند ؟

هم اکنون پدیده “مدرک‌گرایی” یکی از معضلات جامعه به شمار می رود که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثرگذار بوده است. به گفته کارشناسان، فقدان و ضعف مهارت آموزی در جامعه و گرایش افراد و خانواده‌ها به مدرک گرایی باعث شده که بیشتر جوانان با وجود هزینه‌ای که خانواده‌ها برای تحصیل آنها

هم اکنون پدیده “مدرک‌گرایی” یکی از معضلات جامعه به شمار می رود که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثرگذار بوده است.

به گفته کارشناسان، فقدان و ضعف مهارت آموزی در جامعه و گرایش افراد و خانواده‌ها به مدرک گرایی باعث شده که بیشتر جوانان با وجود هزینه‌ای که خانواده‌ها برای تحصیل آنها می‌پردازند نتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند و عمدتا با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما معاون وزیر کار از رویکرد جدید جوانان و انتخاب اگاهانه آنها خبر می‌دهد.

غلامحسین حسینی‌نیا می‌گوید: در دو دهه اخیر جو کاذب مدرک گرایی در میان خانواده‌ها ایجاد شده که مسیر را به انحراف برده است و ما برای پاسخگویی به این نیاز کاذب دانشگاه‌ها را گسترش داده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بیشتر جوانان به سمت انتخاب آگاهانه پیش رفته‌اند، می‌گوید: خوشبختانه این آگاهی در خانواده‌ها و در بین جوانان در حال ایجاد شدن است که لزوماً نباید دانشگاه بروند از این رو به سمت انتخاب آگاهانه مسیر زندگی‌شان می‌روند.

به گفته حسینی نیا ۵۳ درصد از فارغ‌التحصیلان مدارس که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، انتخاب رشته نمی‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که جوانان در مسیر زندگی خود به انتخاب آگاهانه روی آورده‌اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید دارد که مهارت‌های کارآفرینی و مهارت‌های نرم و سخت با رویکرد دانش بنیان را باید جایگزین رفتن به دانشگاه در مسیر سنتی کرد.

با وجود آنکه بخش اعظمی از سرمایه‌ها و نیروهای کار کشور را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند، اما بخش عمده‌ای از این نیروهای آماده به کار در راه‌یابی به بازار کار ناموفق هستند.

بر اساس گزارش‌ها، ۴۵ درصد ورودی‌های فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد علیرغم تحصیلات عالیه و مدارک دانشگاهی دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان مدرک‌گرایی را از آفات بزرگ نظام آموزشی دانسته و بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جهت جلوگیری از مدرک‌گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد جویای کار تاکید دارند. 

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.