کد خبر : 133627
تاریخ انتشار : جمعه 16 آگوست 2024 - 20:21

برخورد سیاسی مجلس با وزیر پیشنهادی نفت

برخورد سیاسی مجلس با وزیر پیشنهادی نفت

«برخورد سیاسی مجلس با وزیر پیشنهادی نفت» دکتر روح الله قابضی از کارکنان ارشد وزارت نفت در یادداشتی نوشت: در آستانه برگزاری جلسات رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم قرار داریم.با توجه به تجربه و سابقه کار در وزارت نفت لازم دیدم نکاتی را در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت نفت جناب اقای مهندس

«برخورد سیاسی مجلس با وزیر پیشنهادی نفت»

دکتر روح الله قابضی از کارکنان ارشد وزارت نفت در یادداشتی نوشت:

در آستانه برگزاری جلسات رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم قرار داریم.با توجه به تجربه و سابقه کار در وزارت نفت لازم دیدم نکاتی را در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت نفت جناب اقای مهندس پاک نژاد با رویکرد واقع گرایی و فارغ از اینکه ایشان رای اعتماد بگیرد یا نگیرد، مطرح نمایم.انچه در باب کلیت کابینه دکتر پزشکیان مطرح هست و باعث بروز برخی نگرانی‌ها در بدنه حامیان و طرفداران اصلی ایشان نیز گردیده این است که برای برخی وزارت خانه قطعا گزینه های بهتر و هم سو و هماهنگ تری وجود داشته است .اما آنچه مهم است اینکه باید محدویت ها و معذورات رییس جمهور محترم و طرح شعار محوری ایشان مبنی بر دولت وفاق ملی و ضرورت استفاده از همه ظرفیت های موجود در اداره کشور را هم در نظر گرفت. قطعا در خصوص وزارت نفت هم چنین بوده و انتخاب وزیر پیشنهادی نفت هم در این چارجوب و محدویت ها صورت گرفته است‌.بی شک اگر محدویت های فوق الاشاره نبود برای وزارت نفت هم گزینه های بهتری وجود داشت همانطور که برای سایر وزارت خانه نیز چنین بوده است.
نکته مهم دیگر اینکه طرح تشکیل کاگروه و کمیته برای وزارت خانه به صورتی که انجام شد یک مدل جدید و طرحی بود که فی نفسه خوب بود اما همانطور که نتایج کار و متن خداحافظی آقای ظریف نشان داد در کشور ما زیر ساخت چنین کاری متاسفانه وجود ندارد .بدعتی بود که هزینه اجتماعی را رییس محترم جمهور پرداخت. در این راستا در خصوص کارگروه نفت و اعضای آن هم ایراد جدی وجود داشت‌ که قابل تسری به کارگروه نفت نیز هست.نتیجه عملی این کارگروه ها به اعتقاد حقیر بیشتر ناظر به بروز دلالی ، چانه زنی ،بزرگ نمایی و خودنمایی برخی افراد و تشدید انتظارات احزاب و گروه ها و افراد و قومیت بود.


علی ایحال با توجه به مباحث مطرح شده در کمسیون های مجلس شورای اسلامی که بعضا به تفتیش عقاید شبیه بوده و همینطور برخی نکات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص مهندس پاک نژاد به نظر می‌رسد انتقادات مطروحه بیش از آنچه کارشناسی و علمی و فنی باشد بیشتر سیاسی و بعضا شخصی است.طبق اعلام کمسیون انرژی مجلس ایشان در جلسه کمسیون موفق به کسب رای اکثریت نشده است‌.در بررسی سوابق اعضای کمسیون انرژی ۱۱ دانشگاهی ،۳ نفر قاضی ،۲ نفر نظامی ،۲ نفر با سابقه نفتی و ۳ نفر از سایر دستگاه های اجرایی حضور دارند.سوال این است که کمسیونی که فقط دو نفر از اعضایش سابقه کار در وزارت نفت را دارند تا چه اندازه می‌تواند در این خصوص کارشناسانه نظر دهد اینجاست ضرب المثل معروف یک سوزن به خود و یک جوال دوز بی دیگران در اذهان زنده میشود.در تایید این که موضوع بیشتر سیاسی است کافی است به اظهار نظر یکی از اعضای نفتی کمسیون انرژی که از قضا سابقه مدیر عامل هم دارند دقت شود که فرموده اند حتی اسم اقای پاک نژاد را که حداقل ۲۷ سال سابقه کار در مناصب ارشد وزارت نفت را داشته اند نشنیده است.

موضوع دیگری که شائبه برخورد سیاسی با وزیر پیشنهادی نفت را تقویت می‌کند این است که در برخی کمسیون ها برخی وزرایی پیشنهادی با اینکه هیچ سابقه ای در وزارت مربوطه نداشته اند رای بالایی کسب کرده‌اند اما از طرفی پاک نژاد با ۲۷ سال سابقه خدمت در نفت را از جنس نفت نمی دانند. البته در این رابطه با به این نکته دقت کرد که انتظارات عمومی از جمله از وزارت نفت در جامعه بالاست و تجربه نشان داده است بیشتر مطالبات از وزرای نفت در حوزه موضوعات غیر فنی بوده و بیشتر ناظر به موضوعات اجتماعی از قبیل جذب و استخدام و مسئولیت های اجتماعی است و هر وزیری بتواند در این خصوص مانور بیشتری بدهد بیشتر مورد اقبال است.شاید به قول برخی دوستان ضعف آقای پاک نژاد زبان غیر فنی باشد که معمولا این وظیفه به تیم پارلمانی وزیر بر می‌گردد که نیاز به تقویت دارد.

از طرف دیگر از کسانی که امروز برای کارکنان نفت دایه مهربان‌تر از مادر شده و رابطه زنگنه و پاک نژاد را مطرح می‌کنند سوال می‌شود در طول سه سال گذشته و در مقابل حجم انبوهی از افراد که با سفارش افراد خاص از جمله نمایندگان محترم مجلس با دستور مستقیم جناب آقای اوجی در وزارت نفت جذب و استخدام شدند چرا سکوت کرده و لب به سخن نگشودند. از آن دو برادر عزیز و همکاران ما در وزارت نفت که امروز در کمسیون انرژی حضور دارند و فعالیت رسانه ای زیادی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیز دارند سوال می‌شود در طول سنوات اخیر که با تصمیمات مجلس شورای اسلامی بزرگترین ضربه و خسارات به نیروی انسانی نفت وارد شده است چه عکس العمل و واکنشی داشته اند. ایا حاضر شده اند موقعیت خود را به خاطر کارکنان نفت به خطر اندازند.خسران ناشی از مصوبات مجلس در خصوص منابع انسانی نفت صدها بار زیانبار تر از برخی تصمیمات دوران وزارت زنگنه است.

مخالفت یا موافقت حق قانونی نمایندگان مجلس است اما باید دقت کرد به گونه ای صحبت نشود که به شعور اجتماعی جامعه توهین شود.یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص ایشان مطرح هست ارتباط با آقای زنگنه است البته در این خصوص شفاف سازی لازم صورت گرفته است اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. اول اینکه در میان این همه موضوعات و مشکلات صنعت نفت اعم از تولید، سرمایه گذاری .فرسودگی تجهیزات، صادرات ، تحریم ، توزیع بنزین و فرآورده های نفتی، اوپک و روابط بین‌الملل،ناترازی انرژی،میادین مشترک ،بهینه سازی مصرف ، موضوعات مرتبط با منابع انسانی و ده ها موضوع ریز و درشت دیگر مرتبط با این حوزه، وزیر پیشنهادی نفت با شاخص و معیار ارتباط با یک فرد چه زنگنه چه غیر زنگنه ارزیابی میشود واقعا در شان مجلس نیست و نشان دهنده ضعف توان کارشناسی است.

دوم اینکه زنگنه ۱۶ سال وزیر نفت بوده وقطعا خیلی از مدیران ارشد فعلی نفت در دوره ایشان مسئولیت داشته اند.قطعا برخی از تصمیمات دوره طولانی وزارت ایشان مورد انتقاد کارشناسان نفتی است اما متاسفانه با عینک و نگاه صرفا سیاسی به گونه ای صحبت می شود گویی که زنگنه خدای ناکرده فردی خاین و ضد نظام است که عین بی انصافی است . موضوع بعد اینکه زنگنه فردی است که بالای ۳۰ سال سابقه وزارت در این کشور دارد قطعا در طول این سال‌ها مورد موافقت سیستم امنیتی و مقامات ارشد نظام قرار داشته است.ضمنا یادمان نرود که حسب اعلام رسمی قوه قضاییه ایشان پاکدست ترین وزیر نیز شناخته شده است.تنها موضوعی که برای ایشان عنوان می‌شود بحث کرسنت است .پرونده ای که بیش از دو دهه است در کمال تعجب همچنان مفتوح است و عین شمشیر داموکلس بالای سر تعدادی از افراد نگه داشته اند که بیشتر مصرف انتخاباتی دارد و هرازگاهی در برخی بزنگاه ها له یا علیه انان به کار گرفته می‌شود .سوم اینکه بحث انتخاب وزیر نفت با توجه به اهمیت و حساسیت این وزارتخانه موضوعی چند وجهی است.

در خصوص همه وزارتخانه ها حساسیت وجود دارد اما این موضوع در خصوص وزارت نفت با شرایط خاص خود قطعا دو چندان است.به طور قطع و یقین در خصوص وزیر نفت باید تاییدیه مقامات ارشد نظام را اخذ نمود.موضوع دیگر اینکه آقای پاک نژاد از وزارت نیرو به نفت آمده است و حداقل ۲۷ سال سابقه در مناصب بالای وزارت نفت از معاونت گرفته تا پایین دارد و امروز حداقل به عنوان یک کارشناس این حوزه صاحب نظر هست.برخی منتقدان بدون توجه به این سوابق صرفا به جرم اینکه ایشان توسط زنگنه به وزارت نفت آمده را ملاک قضاوت قرار داده اند.

در خصوص وزارت نفت هم مثل سایر وزارتخانه ها بحث هم افزایی و تعامل با سایر ارکان نطام و وفاق و همدلی ملاک عمل رییس جمهور محترم بوده است.در معادلات قدرت در نظام جمهوری اسلامی معرفی وزیر آن هم برای وزارت نفت صرفا با سفارش افراد یا با هدف امتیاز به فرد،گروه یا قومیتی خاص اصولا غیر ممکن و توهین به رییس جمهور است .

رییس جمهور محترم با معرفی این افراد نشان داده است که تحت تاثیر هیچ فرد و گروهی نبوده بلکه همانطور که پیش از انتخابات نیز کرارا گفته اند اعتقاد دارند که باید همه در اداره کشور سهیم باشند. در خاتمه خطاب به نمایندگان محترم مجلس باید یادآور شد خواسته و پیام مهم مردم در انتخابات تغییر بود. جناب آقای دکتر پزشکیان برای ایجاد وفاق و همدلی اکثریت کابینه را از جریان های سیاسی دیگر و بعضا رقیب خود انتخاب کرده است در این راه باعث دلخوری طیف گسترده ای از هواداران خود شده است که دلخوری به حقی هم هست .در حالی که حق طبیعی و قانونی ایشان بود که مثل اسلاف خویش همه یا اکثریت وزرا را از جناح خود انتخاب کند.

چنین از خودگذشتگی از طرف پزشکیان در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.اما رییس جمهور برای تحقق شعار وفاق و مشارکت همه در امور کشور و پرهیز از دعواهای سیاسی این هزینه را پرداخت نموده است. مهم ان است که وفاق و همدلی باید دو طرفه باشد.

به قول بابا طاهر
چه خوش بی‌ مهربانی هر دو سر بی
که یکسر مهربانی دردسر بی

لذا انتطار می‌رود در لبیک به مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل حداکثری با دولت ،همراهی با خواست مردم و رییس جمهور محترم پیشقدم گردیده و با رای بالای خود به همه وزرای معرفی شده همکاری و همدلی خود را در عمل به منصه ظهور برسانند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.